Länkar Forum
Film   Klassiker: 13-växlad 3-spakad växellåda i en Kenworth W900L Tillbaka
Kommentarer 6 kommentarer, 17212 klick.

Vid felaktigheter med en länk rapportera här!
Raderar...
mongolideN, Donator 2017-07-16 00:29 | #1
Men varför?
envelope91, Donator 2017-07-16 01:04 | #2
Haha sjukt... Minns att min gamla fordonslärare hade nån gammal brandbil från 30-talet där man fick skruva av toppen av växelspaken och sendan köra in spaken under förarsätet för att få i sista växeln... xD
jagskabarataminbollo, Donator 2017-07-16 01:20 | #3
#2 envelope91: Haha fantastiskt
igln666, Donator 2017-07-16 01:49 | #4
#1 mongolideN: Det kallas för split och range låda, lite förklaring

Rangen används på så sätt att du får i en högre växel på de "vanliga" växelpositionerna, dvs: Du börjar med range i låg, 1 till 2:an till 3:an, slå rangeknappen till läge hög, för den nu åter till 1:an som nu blivit 4:a och sedan till 2:an som blivit 5:a och sedan till 3:an som blivit 6:e växel.

Splitten däremot ger dig en halvväxel på varje växel dvs, har du 1:an i och lägger splittknappen i läge hög, och du får då i växel 1,5.

I de här fallet så är det ju en amerikansk lastbil och dom lever kvar i stenåldern, så istället för en växelspak med två ``vipp knappar`` på som det sitter i scania, volvo, mercedes etc. så har dom istället spakar för split och range funktionen.
Coachzi, Donator 2017-07-16 02:36 | #5
Kan de seriöst inte splitta låg/hög utan friläge i deras jävla kassa skräp? Eller gör han det bara för att det ska se "coolare" ut. För övrigt det larvigaste jag sett att ha 2 växelspakar för funktioner jag använder tummen och långfingret till.
muffl0n, Donator 2017-07-16 16:23 | #6
#5 Coachzi: osynkad låda kanske? Jag har inte en aning men det är en teori.

Du måste vara medlem samt ha donerat för att kunna kommentera,
registera ett konto nu. Eller logga in i menyn till vänster.


Copyright Existenz - All rights reserved.
Det tog 0.0144 sekunder för 3 ninjor att ha ihjäl 8 samurajer!


Donera Mera!