Länkar Forum
Film   Estoniakatastrofen förklarad Tillbaka
Kommentarer 10 kommentarer, 2713 klick.

Raderar...
whatwhat, Donator 2020-06-30 15:24 | #1
Självklart såhär det gick till inget att ifrågasätta.
arle, Donator 2020-06-30 15:29 | #2
Bara en av alla skandaler man sopat under mattan
fisky, Donator 2020-06-30 17:55 | #3
Har spenderat en del tid på att nörda in mig i detta och vill lägga till mina observationer.

Båten som 1994 var 14 år gammal hade använts av tre tidigare rederier och var i dåligt skick när den förvärvades av Estline. Estland som desperat ville tvätta bort sin Sovjet-stämpel och ha en båt att konkurrera med skandinaviska rederier gjorde en fusk-renovering, vilken innebar att allt ytligt snyggades till medan allt "under huven" lämnades med 14 års slitage av färd till sjöss.

Ett exempel på slarv var hur utrymmena för flytvästar var målade utan att luckorna öppnats, vilket innebar att dessa var igenklibbade när de väl faktiskt behövde öppnas.

Bogvisirets fästen och låsmekanism var givetvis rostig och jävlig redan vid förvärv hos Estline. Inga dugliga åtgärder gjordes.

Därtill var båten och dess livräddningsutrustning ursprungligen konstruerad för kustnära färd och inte för öppet hav, något som Estline ignorerade.

Min bedöming är att dessa faktorer + full gas i hårt väder ledde till ungefär vad som beskrivs här. Det är osannolikt att detta var ett attentat, snarare uselt slarv av ett tattigt rederi.

Vad gäller konspirationer tror jag att Svenska myndigheter smugglade Sovjetiskt krigsmateriel, uppenbarligen delvis av radioaktiv karaktär, från Estland till/genom Sverige och att detta är varför all mörkläggning har pågått & pågår. Det skulle inte se bra ut för fanskapet Bildt om det kom ut. Tror inte att någon medvetet önskade att ta så många civila liv dock.
JohanSten, Donator 2020-06-30 18:49 | #4
#1 whatwhat: Vad är det som inte stämmer nu då?

#2 arle: "sopat under mattan", en av de mest omtalade händelserna i Norden i modern historia...
Shawaam, Donator 2020-06-30 20:08 | #5
Var det bara jag eller var rösten väldigt jobbig att lyssna på? Hade rakt av svårt att höra vad han sade.
Sanctuary, Donator 2020-06-30 23:19 | #6
Alla vet att det är en konspiration. Alla officiella förklaringar är lögner. Allt som händer är utfört av underrättelsetjänster som agerar frityckligt och med oändliga resurser. Olyckor händer inte. Katastrofer händer inte. Allt är planerar. #Paranoidschizofreni
fisky, Donator 2020-07-01 21:32 | #7
#6 Sanctuary: Det är ju den rigorösa mörkläggningen och den världsunika "gravfriden" och dykningsförbudet som är grunden till konspiration.
FlaXoR, Donator 2020-07-01 23:20 | #8
#3 fisky: Jag har, precis som du uttrycker dig, "nördat in mig i detta", delvis för att jag är konspiratoriskt lagd rent generellt, men också för att jag arbetar till sjöss som bekant!

Det är kul att nämner 14 år, som att detta skulle vara en "gammal" båt, och därför inte sjöduglig! Det äldsta fartyget jag korsat Östersjön med är byggd 1965, och även hon har varit ägd av 3 olika rederier! Så med andra ord säger varken ägare eller ålder någonting!

Du påstår att M/S Estonias livräddningsutrustning var "konstruerad" enbart för resor inomskärs? Har du källa på detta?

Det enda som kan vara sannolikt i dina utlåtanden är att tjänstgörande befäl ombord på M/S Estonia körde för hårt med vind och vågor direkt i stäven! Men jag håller det ändå för osannolikt att detta skulle få hela visiret att bryta sig loss, på det sättet som kommunicerats till offentligheten!

Allt i ditt sista stycke håller jag med om! Men däremot -tror- jag att det visst fanns där någon som medvetet önskade att fartyget skulle sjunka, och därmed ta många civila liv!

Att alla 4 hydraulkolvar som höll bogvisiret i låst läge var helt borta, enligt videos från första dykningarna på vraket! Dessutom har Håkan Bergmark, som var en av de första att dyka på henne, på uppdrag av militären, berättat om ett hål i sidan på skrovet, under vattenlinjen! Som han som röjdykare bedömde var ett spränghål?!

Sen finns det även en offentlig intervju med en kvinna som överlevde katastrofen som berättar att hon var ner på bildäck, trots att det var avstängt, för att hämta sin väska. Detta var just innan olyckan inträffade! Hon påstår sig ha sett en kille ur besättningen skjuten i huvudet! Vilket skulle isåfall förklara varför inte samma person, som med radiokontakt, kunnat meddela upp till bryggan om vatteninträngning!!

Sorry att det blev långt och luddigt, och eventuellt i fel ordning på styckena! Men det bjuder jag på såhär sent in på natten! :)
fisky, Donator 2020-07-02 19:20 | #9
#8 FlaXoR: 14 år är givetvis inte särkskilt "gammalt" för ett fartyg, men det är tillräckligt lång tid för att orsaka betydande slitage om inte omfattande reparationer sker. Har vid flera tillfällen åkt M/S Stena Danica som är lika gammal som M/S Estonia och som fortfarande används i trafik. Den hålls dock regelbundet i torrdocka för underhåll och förvaltas av ett legit svenskt rederi.

Viking line och Wasaline verkar ha kört på "så länge det håller" för att sedan göra sig av med skiten istället för reparation.

Vad gäller källa vill jag minnas att det var Stefan Torssell, alternativt Håkan Bergmark som hävdade det med kustnära färd, i Swebbtv, det nämns även på Wikipedia.

Vad som faktiskt hände är mycket svårt att veta, därför tycker jag att en undersökning med dykare borde göras snarast.
FlaXoR, Donator 2020-07-05 12:46 | #10
#9 fisky: Jag delar inte uppfattningen om att 14år är "tillräckligt lång tid för att orsaka betydande slitage om inte omfattande reparationer sker".

Har tillräckligt många år på sjön och varit ombord så otroligt många olika fartyg i varierande storlekar och ålder för att kunna påstå det!

Alla fartyg måste "regelbundet hållas i torrdocka" absolut inget konstigt i det! Fartyget jag är tjänstgörande ombord på just nu har 5år som intervall.

Fartyg precis som bilar måste besiktigas, i flera instanser, så att viking line t.ex inte skulle ha sjödugliga fartyg eller missat kritiskt underhåll så kan jag garantera dig att de kommer att få ligga vid kaj tills felen är åtgärdade!

Jag ska se avsnitten igen som du referade till! Kan inte minnas att detta nämnts tidigare!

Pratade med en f.d kollega som gick i pension för någon månad sedan. Han arbetade på haverikommissionen för sjöfart (eller åtminstonde dåtidens motsvarande). Han nämnde aldrig något om livräddningsreskapen, men många andra intressanta saker! Han kände till alla konspiratorer kring förlisningen och ville varken konfirmera eller dementera dessa!

Mycket spännande!

Du måste vara medlem samt ha donerat för att kunna kommentera,
registera ett konto nu. Eller logga in i menyn till vänster.


Copyright Existenz - All rights reserved.
Det tog 0.009184 sekunder för 5 ninjor att ha ihjäl 12 samurajer!


Donera Mera!